Kombinasjon av kinderegg og Stressless

YPPERLIG: God plass foran og bak, topp motor, høy sikkerhet og førsteklasses kjørekomfort. Nye Vito har alt som skal til for å bli en skikkelig arbeidsbil.

Den nye Mercedes-Benz Vito er nå lansert med nye motorer, og enda mer sikkerhetsutstyr. Kombinasjonene er mange, så dette er en førsteklasses arbeidsbil.

Vito kan fås med 114 hk, 136 hk, 163 hk eller 190 hk, og kommer i tre lengder. Kort, lang og ekstra lang. I tillegg har den to akselavstander avhengig av lengde på bilen. Forhjulstrekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk er også å finne.

STILFULLT: Akkurat slik en varebil bør se ut innvendig. Finishen på beskyttelsen til gulv og hjulbuer var upåklagelig.

Vår demobil var lang utgave med 190 hk dieselmotor på to liter med 4×4. Med forsterket hengerfeste klarer den å trekke inntil 2.500 kilo, så her trenger du førerkort klasse BE for å kjøre lovlig. I tillegg er innvendig lengde i lasterom hele 3,06 meter.

Stressless på hjul

Varebilen har virkelig alt som en sjåfør trenger, både av komfort, sikkerhetsutstyr og plass. Ettersom giret er på rattet, og det er tre brede seter, vil tre voksne ha nok av plass til beina også. Noe som virkelig er et stort pluss med tanke på arbeidskomfort.

UVANT: Varebiler er ikke kjent for god plass når de er tresetere. Men Mercedes har sørget for nok av plass til alle i bilen.

De fleste vil sikkert klart seg med en sekstrinns manuell girkasse på 114 hk med forhjulstrekk, men skal du laste mye og trekke tungt, vil vi anbefale at du minst går opp til 163 hk og nitrinns automatgirkasse. Sistnevnte er nytt på Vito, sammen med adaptive cruisekontroll. To elementer som vi liker veldig godt.

Komforten under kjøring med denne varebilen er upåklagelig, og du har ikke noen problemer med å fort finne deg til rette bak rattet. Selv i 90-sonen på E18 reagerer den bra når du trykker litt ekstra på gassen. Så denne leverer flott som arbeidsbil, men er ypperlig for husstander med inntil tre personer, og jevnlig behov for stor lastekapasitet.

UVANT: At tre voksne har nok av beinplass i en varebil, er ikke hverdagskost. Med gir på rattet, sørger Vito for at alle sitter utrolig godt.

Klarer mye

Lastevolumet i kort utgave er på 5,5 m3, men da er maksimal lengde innvendig på 2,58 meter. Så f. eks. rørleggere bør gå for ekstra lang. Ikke bare fordi denne klarer 6,6 m3 med last, men ikke minst fordi standard rørlengder på tre meter får plass. Da får du også plass til noen Europaller om det er aktuelt.

Vito-modellen vi testet hadde skyvedører på begge sider, og bagasjerom som går opp. Sistnevnte er jo praktisk på arbeidsbiler, så det ikke regner inn. I tillegg har den en genistrek hva angår ryggekamera. For et deksel beskytter kamera når det ikke er i bruk, slik at du alltid har smussfri linse. Veldig bra!

ENDELIG: Første gang vi er borti en bil med ryggekamera, som har skjønt at møkkete linse er irriterende. Terningkast seks!

Varerommet har festepunkter på sidene, beskyttelse ved hjelp av aluminiumsplater (demobil-ekstra) og godt med lys. Dermed er mulighetene for å sikre lasten godt nok til stede. I kupeen er det for øvrig to USB-ladere. Tilkobling av mobil til multimedieskjermen er enkel å få til.

Strøm eller familie

Om du ikke har behov for en varebil som kan kjøre time etter time, er det muligheter for å få varebilen som el-bil. Da er rekkevidden inntil 150 km, noe som kan være nok for flere av de lokale håndverkerne. En annen versjon av Vito er Mixto, som har inntil seks seter. Her er alle modellene med automatgir, og du kan velge mellom bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Trenger du flere seter, er Vito Tourer med inntil ni seter en mulighet.

SIKKERHET: Skulle uhellet være ute, er det bare et tastetrykk så kan du oppnå kontakt med en hjelpesentral.

Vi oppgir priser for varebilen uten moms ettersom dette i all hovedsak blir et kjøretøy som kommer til å være ypperlig arbeidsbil for firmaer og bedrifter. Som nevnt innledningsvis hadde jeg personlig gått for 163-hesteren, hengerfeste, skyvedører på begge sider, cruisekontroll og ryggekamera. Prisen blir allikevel overkommelig.

Uansett valg av Vito hva angår lengde, motor og type sett opp mot sitteplasser, er det liten tvil om at du som bileier og sjåfør vil fort finne deg til rette bak rattet. For tyskeren gir deg kjørekomfort, valgfrihet og framkommelighet som er upåklagelig. Og markedets beste (?) firehjulstrekksystem, som er på hele tiden. Kanskje ikke rart det stort sett er 190 hk med 4×4 som selges.

PRAKTISK: Skyvedører med vindu på begge sider er aldri feil.

MB VITO:

  • Tilgjengelig med 1,8 liters dieselmotor på 136/163 hk, og toliter på 190 hk. 114 hk på forhjulstrekk.
  • Fås med forhjulstrekk (kun 114 hk), bakhjulstrekk og firehjulstrekk.
  • Kan fås som el-varebil med inntil 150 km rekkevidde.
  • Egenvekt: Fra 1.800 kg.
  • Pris: Fra 350.150 kr. eks. mva.
  • Kommer i kort, lang og ekstra lang størrelse.
  • Maks nyttelast: 800 kg for demobilen.
  • Tilhengervekt: Inntil 2.500 kg.
Del gjerne saken!Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter