Ypperlig kombinasjon av plass og effekt

FATA MORGANA: Bilen kan se litt liten ut, men slår til med romslig plass til fem personer. Og godt med bagasjeromsplass.

Med 130-hesteren får du i Citroën C5 Aircross en romslig bil, som har nok av plass til fem personer. Og tre fullskala bakseter gjør sitt til at ungene får en behagelig tur om du tar bilen på langtur.

Også det meste andre med denne kompakte SUV-en er meget bra, selv om vi savner firehjulstrekk. Prisklassen er også rimelig lav, med en startpris på 329.900 kroner for Live-modellen med dieselmotor.

Nå hadde vi riktignok Shine-utgaven, som starter på 439.900 kroner, men totalinntrykket er upåklagelig. For god plass og grei trekk-kapasitet for henger trekker sammen med kjørekomfort mye opp.

Høy innvendig

Selv om bilen er en kompakt SUV, føler vi ikke det er begrenset plass for fem voksne og mye bagasje. For høyden under taket er veldig god, og baksetene kan justeres alle tre i lengderetningen, så om en storfamilie skal på tur kan du trekke setene litt fram og få god plass til bagasje.

Selv med to voksne og tre barn i bilen, de to sitter i barneseter, er det godt med plass. Og bagasjeromsplassen i denne kompaktbilen overrasker også, for det er rom til hele guttegjengen på laksefiske. Å handle inn alt du trenger til helgen går også veldig greit i C5 Aircross.

TREDELT: Aircross har tre fullformatsseter bak, ikke to store og ett lite som en del andre har. Med andre ord; mye bedre plass.
TREDELT: Aircross har tre fullformatsseter bak, ikke to store og ett lite som en del andre har. Med andre ord; mye bedre plass.

C5-en har en meget god kjørekomfort, som standard ofte er for franske biler, og den har et meget bra veigrep. Også på føre med vekselvis sleipt underlag og litt regn/vann, viser Citroën at de har fått til alt rett. Lillebror C3 hadde meget godt veigrep på vinterføre, så vi forventer at storebror har det samme.

Mye utstyr

En kollisjonstest fra EuroNCAP viser at bilen får fem stjerner med en score på 89 prosent for voksne og 86 prosent for barn når den har Safety-pluss pakken. Noe bilene vil ha standard i Norge, ifølge Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS. Et stort pluss på sikkerheten for barn, og at det er veldig lett å montere barneseter i denne bilen, i motsetning til enkelte andre biler vi har prøvd.

Det oppgitte snittforbruket på 0,39 liter på mila glemte vi rett og slett å sjekke under kjøreturene våre. For det var en nytelse å merke at dieselmotoren på 130 hk fungerte så ypperlig sammen med en åttetrinns automatgirkasse. Men vi vet fra tidligere tester av Citroën at det ikke er noe problem å få god kjøreøkonomi ved normal kjøring.

RALLY: Bilen kommer med åttetrinns automatgirkasse, men hendler bak rattet viser at du kan gire manuelt også.

Listen over standardutstyr er også lang for innstegsmodellen Live, mens vår demobil har enda mer utstyr. Her får du med blant annet ryggekamera, åttetommer trykkfølsom skjerm og nøkkelfri adgang samt nøkkelfri start. Soltak var vel egentlig det eneste vi savnet.

Kraftig front

Designmessig er den nye C5-en blitt rett og slett morsom, med en front og en bakende som virkelig skiller seg ut. Kjøreteknisk er den utrolig digg å kjøre, dieselmotoren på 1,5 liter og 130 hk fungerer ypperlig sammen med automatgirkassen som er åttegirs. Du kan også slå over på sportsmodus, og gire manuelt om du ønsker.

Interiøret i Aircrossen er meget bra, setene behagelige, bilen ypperlig å kjøre og du har det rett og slett moro bak rattet. Vi er også meget godt fornøyd med at det er skikkelig multimedie-anlegg i bilen, som lett kobler seg sammen med mobiltelefonen. Trådløs ladeplate, mange rom og avkjølt rom mellom setene foran gjør også at plussene i margen blir mange på denne kompakte SUV-en. En av de morsomste og mest funksjonelle bilene å kjøre i sin klasse?

PLASS NOK: Det ble ikke laks på fotografen under testingen, men her kunne du fort ha fått inn en plugg på langt over meteren. Minst.

Vi er meget godt fornøyd med at motorvalget med automat har åtte gir, ettersom manuell giring rett og slett blir litt kjedelig. Dette var rett og slett en helt ypperlig motor å ha i en romslig SUV av denne størrelsen. Noe fartsfantom er den ikke, men til høsten kommer den som hybrid. Da tenker vi at trøkket kanskje blir litt bedre, og den fengende familiebilen blir enda morsommere å være sjåfør i.

Del gjerne saken!Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter